Το 2024 υπήρξε για τον ΣΔΕ μια χρονιά πλούσια σε δράσεις, πρωτοβουλίες και ευκαιρίες για ανάπτυξη. Με το βλέμμα στραμμένο στις ανάγκες της ελληνικής αγοράς αλλά και στις διεθνείς εξελίξεις, συνεχίσαμε να εργαζόμαστε ακούραστα για την προαγωγή της υπεύθυνης επικοινωνίας, την επίλυση σημαντικών προβλημάτων του κλάδου μας και την παροχή γνώσης προς τα μέλη μας που μας τιμούν με την εμπιστοσύνη τους.
Αυτή η χρονιά, στη διάρκεια της οποίας είχαμε τη χαρά να υποδεχθούμε επτά νέα μέλη, μας έδωσε την ευκαιρία να προχωρήσουμε μπροστά με τόλμη, δύναμη και αποφασιστικότητα, χτίζοντας ακόμα μεγαλύτερες γέφυρες μεταξύ του ελληνικού και του διεθνούς περιβάλλοντος.
Εργαστήκαμε για την προώθηση της διαφάνειας και τη διασφάλιση της εύρυθμης λειτουργίας του κλάδου, ώστε η επικοινωνία να διατηρεί την αξιοπιστία της και να παραμένει δημιουργική και αποτελεσματική σε ένα ταχέως μεταβαλλόμενο τοπίο. Με τολμηρές θεσμικές παρεμβάσεις, στρατηγικές συνεργασίες, εκπαιδευτικές δράσεις και πολλές ακόμα πρωτοβουλίες, προσπαθήσαμε να δημιουργήσουμε αξία για τις εταιρείες και τα brands, αλλά και για τον κλάδο μας συνολικά.
Αυτή η ανασκόπηση έχει σκοπό να αποτυπώσει το έργο που επιτελέσαμε με την ενεργή συμμετοχή και στήριξη των μελών μας και μέσα από σημαντικές συνεργασίες.
Με βάση όσα πετύχαμε φέτος, συνεχίζουμε με πίστη στις δυνατότητές μας και προσήλωση στο όραμά μας για Better Marketing.
Better Marketing Conference: Ένα Συνέδριο διεθνούς βεληνεκούς
Κορυφαία δράση της χρονιάς υπήρξε αναμφισβήτητα η διοργάνωση του 1ου Better Marketing Conference (BMC), την 1η Οκτωβρίου 2024. Το εξαιρετικά επιτυχημένο SOLD OUT event και τα διθυραμβικά σχόλια των 7 κορυφαίων διεθνών ομιλητών που μας τίμησαν με τη συμμετοχή και τις ομιλίες τους, αποτέλεσε ορόσημο, καθώς τοποθέτησε τη χώρα μας και πάλι στον πυρήνα των παγκόσμιων εξελίξεων στο marketing, όπως είχε γίνει και το 2022, όταν συνδιοργανώσαμε με την WFA το Global Marketer Conference στην Αθήνα.
Το 1ο ΒMC αποτέλεσε μια διοργάνωση παγκοσμίου επιπέδου, αλλά, το σημαντικότερο, μια ευκαιρία για την ελληνική αγορά να συνδεθεί με διεθνείς πρακτικές, ιδέες και τάσεις που διαμορφώνουν το μέλλον του κλάδου μας. Με έμφαση σε κρίσιμα θέματα όπως Sustainability, Diversity, Inclusion & Accessibility, Responsible Media, Creativity, Responsible AI κ.α., άνοιξε νέους δρόμους σκέψης και πρακτικής για όλους μας.
Παρακολούθηση Θεσμικών Θεμάτων και Παρεμβάσεις για τη Διασφάλιση της Εύρυθμης Λειτουργίας της Αγοράς
- Νόμος 4764/2020 & Απαγόρευση Media Benchmarking: Ο ν.4764/2020 όχι μόνο επιδείνωσε υπάρχουσες στρεβλώσεις, αλλά δημιούργησε και νέες. Η απαγόρευση ανταλλαγής πληροφοριών σχετικά με το κόστος και την πορεία της διαφημιστικής επένδυσης και κατά συνέπεια, η απαγόρευση του media benchmarking, κατήργησε και την ελάχιστη οριζόντια διαφάνεια που είναι απαραίτητη, για να μπορεί η αγορά να οδηγείται σε ορθολογικές αποφάσεις. Από το 2020, συνεχίζουμε την προσπάθεια (σε τοπικό και Ευρωπαϊκό επίπεδο) και ευελπιστούμε ότι σύντομα θα ανατρέψουμε τους παράλογους αυτούς περιορισμούς.
- Cross Media Measurement: Η έλλειψη μετρήσεων, όπως έχουμε τονίσει επανειλημμένα, αποτελεί τεράστιο κενό για την αγορά μας. Είναι αδιανόητο, ως διαφημιζόμενοι, να μη γνωρίζουμε την πραγματική κάλυψη και συχνότητα που πετυχαίνει το διαφημιστικό μας μήνυμα, να μη γνωρίζουμε δηλαδή πόσοι άνθρωποι (όχι συσκευές!) είδαν τη διαφήμισή μας σε κάθε Μέσο και συνολικά, με αποτέλεσμα να μη μπορούμε να κάνουμε σωστό προγραμματισμό, ούτε να αξιολογήσουμε τις καμπάνιες μας σωστά. Δαπανούμε εκατομμύρια ετησίως στοχεύοντας ξανά και ξανά τον ίδιο άνθρωπο και καθιστούμε τη διαφήμιση ενοχλητική για τον καταναλωτή & επιβαρυντική για το περιβάλλον, χωρίς να δίνουμε προστιθέμενη αξία στην επιχείρηση μας. Ο ΣΔΕ, παρά τη δυσκολία και τα εμπόδια, φιλοδοξεί να βρει λύση στο καυτό θέμα των μετρήσεων μέσα από πολλές πρωτοβουλίες, με σημαντικότερη το Cross Media Measurement, για το οποίο, και κατά τη διάρκεια του 2024, πραγματοποίησε σειρά συναντήσεων στη Ελλάδα και στο εξωτερικό.
- Ορθή καταγραφή Premium Placement: Σε συνεργασία με μεγάλους διαφημιζόμενους, υπομονή και επιμονή, το 2024 πετύχαμε τη σωστή αποτύπωση του premium placement στην τηλεόραση. Για το θέμα του “fake premium placement” είχαμε μιλήσει αναλυτικά στο 10ο Digital Session ΣΔΕ και είχαμε αναδείξει τη λανθασμένη πρακτική που έως τότε ακολουθούσε η αγορά.
- Spec: Ένα ακόμα σημαντικό ζήτημα που διαχρονικά βρίσκεται στην ατζέντα του ΣΔΕ είναι η ανάγκη για την υιοθέτηση και εφαρμογή βασικών αρχών που θα εξασφαλίζουν τη διενέργεια πιο αποτελεσματικών spec. Σε σταθερή συνεργασία με την ΕΔΕΕ για το θέμα, με τον 12λογο του καλού spec, υπενθυμίσαμε στα μέλη μας ένα σύνολο βασικών κατευθυντήριων γραμμών για τη διενέργεια media & creative spec, σε μία αγορά που λειτουργεί υπό τους περιορισμούς του Ν.4764/2020 (μη εξουσιοδοτημένη πώληση διαφημιστικού χρόνου και υποχρεωτική προηγούμενη δέσμευση των Μέσων ως προς την τιμή ή το κόστος), οι οποίοι έχουν δημιουργήσει σημαντικές δυσλειτουργίες στη διαδικασία των media spec και αποτελούν τροχοπέδη για ουσιαστική συμφωνία.
- Food for Thought: Μέσα από την πλατφόρμα “Food for Thought”, που εγκαινιάσαμε το 2023, συνεχίσαμε και το 2024 τις παρεμβάσεις μας, μιλώντας αυτή τη χρονιά ανοιχτά για τα θέματα όπως: α) η Απαγόρευση του Media Benchmarking και β) το φαινόμενο των χαμηλών CPR που προκύπτουν από second best αγορές σε σχέση με την αποτελεσματικότητά τους και τη στρατηγική της μάρκας
- Brand Safety & Ad Fraud: Ασχολούμαστε επί σειρά ετών με τα κρίσιμα -για τα brands, την κοινωνία και τη δημοκρατία- θέματα του Brand Safety και του Ad Fraud. Το 2024 συνεχίσαμε την προσπάθεια ενημέρωσης των μελών μας με δύο κυρίως ενέργειες: 1. Μέσα από ένα πλήρες και αναλυτικό Newsletter για το θέμα του Brand Safety, σε συνέχεια σχετικής έρευνας που πραγματοποιήσαμε μεταξύ των μελών μας. 2. Διοργανώνοντας για τα μέλη μας και τα media agencies με τα οποία συνεργάζονται, ειδική προβολή του ανατρεπτικού ντοκιμαντέρ “Unclickable”, πολύ πριν αυτό προβληθεί στις αίθουσες. Το ντοκιμαντέρ ασχολείται με την ψηφιακή διαφημιστική απάτη (ad fraud), η οποία αποτελεί σοβαρό και υπαρκτό κίνδυνο για τα brands, καθώς τροφοδοτείται κυρίως μέσω bots και ψευδών ad inventory. Εκτιμάται ότι ανέρχεται σε 60-80δις δολάρια παγκοσμίως, αποτελώντας τη δεύτερη πηγή εσόδων για τις ομάδες οργανωμένου εγκλήματος μετά το εμπόριο ναρκωτικών.
Εκπαίδευση
Το 2024, εκτός από τα εξειδικευμένα webinars που πραγματοποιήσαμε σε συνεργασία με την WFA και με το Ινστιτούτο Επικοινωνίας, προσφέραμε στα μέλη μας σημαντικές επιπλέον εκπαιδευτικές ευκαιρίες, εστιασμένες κυρίως σε θέματα δημιουργικότητας και αποτελεσματικότητας.
- Το διαδικτυακό σεμινάριο “Advertising Principles Explained” με τον Orlando Wood, κορυφαίο ειδικό στη δημιουργική αποτελεσματικότητα, σε συνεργασία με την ΕΔΕΕ.
- Το webinar “The Secrets Behind Ideas that Work”, σε συνεργασία με τα Effie Hellas.
- Το πρωτοποριακό “The Effectiveness System 2.0” – Training & Certification, σε συνεργασία με τον Σουηδικό σύνδεσμο διαφημιζομένων. Το πρόγραμμα επικεντρώθηκε στις πιο σύγχρονες μεθόδους βελτίωσης της αποτελεσματικότητας, μέσω ανάλυσης 36 διαφορετικών KPI’s.
Βιωσιμότητα
Η βιωσιμότητα βρίσκεται στο επίκεντρο της στρατηγικής και των δράσεων του ΣΔΕ ήδη από το 2019. Φέτος, συνεχίσαμε την προώθηση του WFA Planet Pledge στην Ελλάδα και ενισχύσαμε τη δέσμευση των μελών μας προς τις αρχές του Sustainable Marketing, προσθέτοντας δύο νέα σημαντικά μέλη και αυξάνοντας έτσι τον αριθμό των εταιρειών που συμμετέχουν στο πρόγραμμα σε 10. Παράλληλα, συνεχίσαμε να ενημερώνουμε τα μέλη μας και να τα καθοδηγούμε σε κρίσιμα θεσμικά θέματα βιωσιμότητας, όπως η ψήφιση της νέας Οδηγίας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, η οποία ρυθμίζει την εμπορική σήμανση των προϊόντων και θέτει αυστηρούς κανόνες για τη χρήση περιβαλλοντικών ισχυρισμών.
ΑΙ
Με την Τεχνητή Νοημοσύνη να κυριαρχεί στα ενδιαφέροντα και των μελών μας, προχωρήσαμε σε συνεργασία με την ΕΔΕΕ στην έκδοση ενός Οδηγού Καλής Πρακτικής για τη χρήση της Τεχνητής Νοημοσύνης (AI) στο marketing και την επικοινωνία, καθώς, πέρα από τις τεράστιες δυνατότητες που μας δίνει, απαιτεί και προσεκτική διαχείριση.
Κοιτώντας το Μέλλον
Όλες οι παραπάνω δράσεις διαμορφώθηκαν με βάση τις προτεραιότητες των μελών μας όπως αποτυπώθηκαν στην σχετική «Έρευνα Αξιολόγησης και Προτεραιοτήτων Μελών ΣΔΕ», αλλά και τις προτεραιότητες και τα trends σε διεθνές επίπεδο, για τα οποία ενημερωνόμαστε σε πραγματικό χρόνο μέσα από την εξαιρετική συνεργασία μας με την Παγκόσμια Ομοσπονδία Διαφημιζομένων και τη συμμετοχή μας σε παγκόσμια συνέδρια και ομάδες εργασίας. Το ίδιο σκοπεύουμε να κάνουμε και το 2025, στοχεύοντας στη μεγιστοποίηση του οφέλους των εταιρειών-μελών μας.
Ευχαριστούμε θερμά τα μέλη μας για την εμπιστοσύνη, τη συμμετοχή και την υποστήριξή τους. Ευχαριστούμε ακόμα τους φορείς που συνεργάζονται μαζί μας σε θέματα αμοιβαίου ενδιαφέροντος. Με κοινή προσπάθεια, είμαστε σίγουροι ότι μπορούμε να συνεχίσουμε να διαμορφώνουμε το μέλλον της επικοινωνίας στην Ελλάδα, κάνοντάς το καλύτερο για όλους!