Η Global DEI Census 2023 διεξήχθη μεταξύ 15 Μαρτίου – 30 Απριλίου 2023 με σκοπό να αποτυπώσει πόσο συμπεριληπτικός (ή όχι) είναι σήμερα, 2 χρόνια μετά την 1η DEI Census, ο κλάδος του marketing και της επικοινωνίας.

Στην έρευνα πήραν μέρος περισσότερα από 13.000 στελέχη του ευρύτερου κλάδου από 91 χώρες. Στην Ελλάδα, χάρη στην υποστήριξη σημαντικού αριθμού φορέων και εταιρειών συμμετείχαν 628 άτομα (+29% vs 2021), γεγονός που κατέταξε τη χώρα μας στην 5η θέση σε απόλυτο αριθμό συμμετοχών, μεταξύ αγορών, όπως οι ΗΠΑ, Γαλλία, Ινδία, Καναδάς κλπ!

Σε συνέχεια των  top-line διεθνών ευρημάτων, ακολουθούν τα βασικά ευρήματα από την ελληνική αγορά.

Όπως και σε διεθνές επίπεδο, δεν εντοπίζονται ούτε στην Ελλάδα σημαντικές διαφοροποιήσεις και αλλαγές στον κλάδο σε σχέση με το 2021, γεγονός που δημιουργεί την ανάγκη για μεγαλύτερη προσπάθεια. Παράλληλα, η ψυχική υγεία αναδεικνύεται σε ένα ιδιαίτερα σημαντικό θέμα. Από την άλλη πλευρά, είναι αισιόδοξο το γεγονός ότι 66% των ερωτηθέντων (vs 46% το 2021), συμφώνησαν ότι η εταιρεία τους λαμβάνει ενεργά μέτρα για να είναι συμπεριληπτική και χωρίς αποκλεισμούς.

Πιο αναλυτικά:

ΠΙΘΑΝΟΤΗΤΑ ΑΠΟΧΩΡΗΣΗΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΛΑΔΟ ΓΙΑ ΘΕΜΑΤΑ DEI

  • 17% των ερωτηθέντων στην Ελλάδα (έναντι vs 14% globally) να δηλώνει ότι είναι πιθανό να εγκαταλείψει τον κλάδο λόγω έλλειψης διαφορετικότητας και συμπερίληψης ή να προτιμά να μην απαντήσει σε αυτήν την ερώτηση.

ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΤΗΤΑ

  • Υπάρχει σχετικά καλή εκπροσώπηση όσον αφορά το φύλο, τη θρησκεία και τον σεξουαλικό προσανατολισμό σε σύγκριση με τον πληθυσμό. Υπο-εκπροσώπηση αντίθετα υπάρχει όσον αφορά  την αναπηρία (6% των ερωτηθέντων είναι άτομα με αναπηρία vs 10% του Ελληνικού μ.ο.) και την εθνικότητα (2% μη Έλληνες έναντι 8% εθνικός μ.ο.).
  • Εξετάζοντας την επαγγελματική εξέλιξη/ιεραρχία και τις διαφορές στις αμοιβές (pay gap), το ποσοστό των γυναικών στα ανώτερα επίπεδα είναι μικρότερο και φαίνεται να υπάρχει ένα σημαντικό χάσμα στις αμοιβές, ιδιαίτερα στις ανώτερες διοικητικές θέσεις για τις γυναίκες.
  • Οι γυναίκες και τα άτομα που ανήκουν σε εθνικές μειονότητες αισθάνονται ότι υποεκπροσωπούνται στα ανώτερα επαγγελματικά κλιμάκια
  • Οι γυναίκες, τα μέλη της LGBQ+ κοινότητας, τα άτομα που ανήκουν σε εθνικές μειονότητες και τα άτομα με αναπηρία εξακολουθούν να βιώνουν χειρότερες εμπειρίες και διακρίσεις στον εργασιακό τους χώρο (με το υψηλότερο ποσοστό να αφορά τα άτομα με αναπηρία)

ΙΣΟΤΙΜΗ ΕΝΤΑΞΗ

  • Η Ελλάδα σκοράρει χαμηλότερα σε σύγκριση με το benchmark του Global Inclusion Index (57% vs 63%), ενώ επιπρόσθετα, το ποσοστό έχει μειωθεί κατά 2 ποσοστιαίες μονάδες από το 1ο κύμα του 2021 (59%).
  • Ωστόσο 66% των ερωτηθέντων (vs 72% παγκόσμιου μ.ο) συμφωνεί ότι η εταιρεία του λαμβάνει ενεργά μέτρα για να είναι πιο συμπεριληπτική και χωρίς αποκλεισμούς και μάλιστα, το ποσοστό αυτό είναι σημαντικά αυξημένο σε σχέση με το 2021 (46%)
  • 54% συμφωνεί ότι τα πράγματα έχουν βελτιωθεί τα τελευταία 2 χρόνια, στην προσπάθεια να γίνει ο κλάδος πιο συμπεριληπτικός και χωρίς αποκλεισμούς (vs 50% παγκόσμιου μ.ο.).

ΑΙΣΘΗΣΗ ΤΟΥ ΑΝΗΚΕΙΝ

  • Το αίσθημα του ανήκειν είναι χαμηλότερο για τους ερωτηθέντες που ανήκουν σε μειονοτικές ομάδες, με τους συμμετέχοντες με αναπηρία να αναφέρουν το χαμηλότερο ποσοστό (54%).

ΨΥΧΙΚΗ ΥΓΕΙΑ

  • Η ψυχική υγεία αναδεικνύεται σε ένα σημαντικό θέμα με το 54% (42% παγκοσμίως) των ερωτηθέντων να αναφέρει ότι συχνά νιώθει stress στην εργασία και με μόλις το 36% των ερωτηθέντων να δηλώνει ότι στην εταιρεία του υπάρχει πλαίσιο αποδοχής για θέματα ψυχικής υγείας, ένα από τα χαμηλότερα ποσοστά παγκοσμίως.

ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ-ΕΜΠΟΔΙΑ ΚΑΡΙΕΡΑΣ

  • 32% των ερωτηθέντων πιστεύει ότι η ηλικία μπορεί να αποτελέσει εμπόδιο στην καριέρα τους, με το ποσοστό αυτό να αυξάνεται μεταξύ των νεότερων ηλικιακών ομάδων (42% στους 18-24 ετών). Παρόμοια εικόνα παρατηρείται για την οικογενειακή κατάσταση, με το 45% όσων έχουν εξαρτώμενα μέλη να δηλώνουν ότι πιστεύουν ότι η οικογενειακή κατάσταση είναι εμπόδιο στην καριέρα κάποιου στην εταιρεία τους.

Η διαφορετικότητα και η ισότιμη ένταξη αποτελούν πυλώνα του #BetterMarketing. Για τον λόγο αυτό, υλοποιούμε από το 2018 δράσεις για την κατάργηση των στερεοτύπων και προωθούμε  τη σημαντικότητα της διαφορετικότητας, της ισότιμης ένταξης και της προσβασιμότητας στον κλάδο του marketing και της επικοινωνίας.

Η έλλειψη μετρήσιμης αλλαγής θα μπορούσε να αποθαρρύνει τη συνέχιση της προσπάθειας. Επιλέγουμε να δούμε το ποτήρι μισογεμάτο, καθώς οι προκλήσεις όσον αφορά τα θέματα διαφορετικότητας και ισότιμης ένταξης είναι συστημικές και τόσο βαθιά ριζωμένες στην κοινωνία που χρειάζονται χρόνο για να αντιμετωπιστούν και να ξεπεραστούν. Και κυρίως, γιατί υπάρχει ορατή προσπάθεια. Πρέπει να επιμείνουμε περισσότερο και να παλέψουμε με όλες μας τις δυνάμεις για συμπεριληπτικούς χώρους εργασίας που θα δίνουν ίσες ευκαιρίες σε όλους και θα προσελκύουν τα καλύτερα στελέχη.

Βρείτε εδώ θα το ελληνικό report και εδώ σύντομο video με τα κύρια διεθνή ευρήματα.

Στις 30 Απριλίου 2023,  ολοκληρώθηκε η παγκόσμια έρευνα Global DEI Census 2023 και πριν την επίσημη παρουσίαση των ευρημάτων που θα γίνει στις Κάννες τις αμέσως επόμενες ημέρες, η WFA έδωσε στη δημοσιότητα κάποια βασικά στοιχεία.

Τα αποτελέσματα βασίζονται σε σχεδόν 13.000 συμμετοχές από 91 χώρες γεγονός που παρέχει insights για τις εμπειρίες ανθρώπων από τον κλάδο παγκοσμίως.

Όπως και στο 1ο κύμα της έρευνας που διεξήχθη το 2021, περισσότεροι από 160 οργανισμοί ένωσαν τις δυνάμεις τους, επιβεβαιώνοντας τη σπουδαιότητα του εγχειρήματος και αναδεικνύοντας την Global DEI Census 2023 στη μεγαλύτερη παγκόσμια σύμπραξη που έχει δει ποτέ ο κλάδος του marketing και της επικοινωνίας.

Η Ελλάδα, όπου η έρευνα «έτρεξε» σε συνεργασία με τον ΣΔΕ,  βρέθηκε στην 5η θέση σε απόλυτο αριθμό συμμετοχών, χάρη στην υποστήριξη πολύ μεγάλου αριθμού φορέων και εταιρειών και την αθρόα συμμετοχή στελεχών.

Εδώ θα βρείτε το report και εδώ ένα video με τα κύρια ευρήματα, τα οποία είναι τα εξής:

  • 1 στα 7 στελέχη στον κλάδο του marketing και της επικοινωνίας εξακολουθούν να δηλώνουν ότι θα εγκατέλειπαν τον κλάδο λόγω της έλλειψης διαφορετικότητας και συμπερίληψης
  • 72% αναγνωρίζει ότι καταβάλλονται προσπάθειες
  • 1 στους 2 εργαζόμενους δηλώνει ότι έχει υπάρξει βελτίωση, με σημαντικές όμως διαφοροποιήσεις ανά χώρα
  • Όμως, δεν έχουν σημειωθεί ουσιαστικές αλλαγές όσον αφορά την ισότιμη ένταξη. Το 2021, ο δείκτης συμπερίληψης της KANTAR (Kantar’s inclusion index) ήταν 64%, ενώ φέτος μειώθηκε στο 63%
  • Οι μορφές διακρίσεων που καταγράφονται περισσότερο εξακολουθούν να αφορούν την ηλικία, το φύλο και την οικογενειακή κατάσταση
  • Οι γυναίκες, τα μέλη της LGBQ+ κοινότητας, τα άτομα που ανήκουν σε εθνικές μειονότητες και τα άτομα με αναπηρία εξακολουθούν να βιώνουν χειρότερες εμπειρίες στον εργασιακό τους χώρο (με το υψηλότερο ποσοστό να αφορά τα άτομα με αναπηρία)
  • Οι γυναίκες και τα άτομα που ανήκουν σε εθνικές μειονότητες αισθάνονται ότι υποεκπροσωπούνται σε ανώτερες θέσεις
  • Η ψυχική υγεία αναδεικνύεται σε ένα σημαντικό θέμα με το 42% να δηλώνει ότι αισθάνεται άγχος και πίεση στη δουλειά
  • Απαιτούνται μεγάλη προσπάθεια και σημαντικές αλλαγές για να μπορέσει ο κλάδος να διατηρήσει τα ταλέντα που χρειάζεται

Ο Stephan Loerke, CEO της WFA δήλωσε για τα αποτελέσματα:

“Δε νιώσαμε τεράστια έκπληξη από το γεγονός ότι, σε παγκόσμιο επίπεδο, δεν είδαμε μετρήσιμη αλλαγή στον κλάδο, σε μόλις δύο χρόνια. Οι προκλήσεις όσον αφορά τα θέματα διαφορετικότητας και ισότιμης ένταξης είναι συστημικές και τόσο βαθιά ριζωμένες στην κοινωνία που χρειάζονται χρόνο για να αντιμετωπιστούν και να ξεπεραστούν. Το πρώτο βήμα είναι η συνειδητοποίηση του προβλήματος και, παρόλο που δεν πετύχαμε ουσιαστικές αλλαγές, οι προσπάθειες είναι όλο και πιο ορατές. Τώρα είναι η ώρα να επιμείνουμε περισσότερο και να παραμείνουμε σταθεροί στην πορεία μας, γιατί τελικά οι προσπάθειές μας θα ανταμειφθούν με ποικιλόμορφους, ισότιμους και συμπεριληπτικούς χώρους εργασίας όπου θα προσελκύουν τα καλύτερα στελέχη”.

Τα αναλυτικά αποτελέσματα, καθώς και συγκριτικές αναφορές μεταξύ των ελληνικών, ευρωπαϊκών & διεθνών ευρημάτων, αναμένονται τον Ιούλιο.

Περισσότερα από 12.000 στελέχη συμμετείχαν στην GLOBAL DEI CENSUS 2023, την παγκόσμια έρευνα  της WFA για τη διαφορετικότητα και την ισότιμη ένταξη (𝗗𝗘𝗜) στον κλάδο του 𝗺𝗮𝗿𝗸𝗲𝘁𝗶𝗻𝗴 και της επικοινωνίας.

Ολοκληρώθηκε στις 30/4/2023 με μεγάλη επιτυχία το 2ο κύμα της παγκόσμιας έρευνας της @WFA.

Η έρευνα, που ολοκληρώθηκε στις 30/4/2023, έφερε την Ελλάδα, με 628 ερωτηματολόγια (+29% vs 2021) στην 5η σε απόλυτο αριθμό συμμετοχών, μεταξύ 34 αγορών, όπως οι ΗΠΑ, Γαλλία, Ινδία, Καναδάς κλπ !

Τα παραπάνω επιβεβαιώνουν τη σημασία του εγχειρήματος και του θέματος σε παγκόσμια κλίμακα, αλλά και στη δική μας αγορά. Τα αποτελέσματα της έρευνας θα παρουσιαστούν για πρώτη φορά από την #WFA τον Ιούνιο στις Κάννες.

Ευχαριστούμε όλους τους συνεργαζόμενους φορείς, ενώσεις, συνδέσμους και επικεφαλής εταιριών που ανταποκρίθηκαν στην πρόσκλησή μας και προώθησαν την έρευνα και τον κλαδικό τύπο που υποστήριξε επικοινωνιακά την προσπάθεια:

ARLA FOODS HELLAS, COSMOTE,  DIXONS SEE-ΚΩΤΣΟΒΟΛΟΣ, ΕΖΑ (HELLENIC BREWERY OF ATALANTI), LAMDA DEVELOPMENT, MONDELEZ HELLAS, NESTLE HELLAS,  OPTIMA, PROCTER & GAMBLE HELLAS, VODAFONE GREECE, ΕΔΕΕ, EIHEA, ΕΙΙΡΑ, ΕΙΤΗΣΕΕ, IAB HELLAS, PACT, ΠΣΒΑΚ, ΣΕΔΕΑ, ΣΕΔΙΚΕ, ΣΕΕ,  BOUSSIAS, DIRECTION BUSINESS NETWORK,

Ευχαριστούμε και όλα τα στελέχη από το #marketing και την επικοινωνία που μοιράστηκαν μαζί μας την άποψη και την εμπειρία τους.

Μείνετε συντονισμένοι!

Στις 30 Μαΐου 2023, ο Σύνδεσμος Κοινωνικής Ευθύνης για Παιδιά και Νέους (ΣΚΕΠ), σε συνεργασία με την Κοινωνική Εταιρεία HandsUp πραγματοποίησαν για τα μέλη του ΣΔΕ ένα καινοτόμο, βιωματικό και διαδραστικό πρόγραμμα για την κοινωνική αποδοχή των ατόμων με αναπηρία, την ισότητα και την ευθύνη.

Η εκπαίδευση εστίασε στα παρακάτω θέματα:

  • Κατανόηση & αποδοχή της διαφορετικότητας
  • Κατανόηση και εξοικείωση με έννοιες όπως:
  • Αναπηρία
  • Εμποδιζόμενα Άτομα
  • Προσβασιμότητα
  • Πρόσβαση
  • Συμπεριληπτική Επικοινωνία
  • Σημασία της συμπεριληπτικής στάσης & νοοτροπίας, τόσο ατομικά όσο και ως στελέχη εταιρειών
  • Πρακτικές κατευθύνσεις για την καθημερινή συναναστροφή με άτομα με αναπηρία

Η εκδήλωση φιλοξενήθηκε στους απόλυτα προσβάσιμους χώρους της OTEAcademy

 

Παράταση μέχρι 30/4/2023 δόθηκε από την Παγκόσμια Ομοσπονδία Διαφημιζομένων (WFA) για συμμετοχή στην GLOBAL DEI CENSUS 2023, τη μοναδική -ως προς την κλίμακά της- παγκόσμια έρευνα για θέματα  Diversity, Equity & Inclusion (DEI). 8.500 στελέχη έχουν ήδη συμμετάσχει. Εσείς;

Θυμίζουμε ότι το ερωτηματολόγιο μπορούν να συμπληρώσουν όλ@ όσ@ εργάζονται στο marketing, σε agencies (advertising, media, production, digital, design κλπ), Μέσα (media, tech κλπ), εταιρείες ερευνών, φωτογραφικά στούντιο και στούντιο ήχου  κ.α., αλλά και freelancers, ανεξάρτητα από προϋπηρεσία και θέση. Σκοπός της έρευνας είναι να αποτυπώσει πόσο συμπεριληπτικός είναι σήμερα ο κλάδος μας και να διερευνήσει αν έχει υπάρξει πρόοδος από το 2021, οπότε διεξήχθη με μεγάλη επιτυχία το 1ο κύμα.

Η έρευνα θα παραμείνει ανοιχτή μέχρι 30 Απριλίου 2023.

Ξεκίνησε στις 15 Μαρτίου το 2ο κύμα της μοναδικής -ως προς την κλίμακά της- παγκόσμιας έρευνας για θέματα  Diversity, Equity & Inclusion (DEI) της Παγκόσμιας Ομοσπονδίας Διαφημιζομένων (WFA), που στόχο έχει να αποτυπώσει πόσο συμπεριληπτικός είναι σήμερα ο κλάδος του marketing και της επικοινωνίας και να διερευνήσει αν έχει υπάρξει πρόοδος από το 2021, οπότε διεξήχθη με μεγάλη επιτυχία το 1ο κύμα της έρευνας GLOBAL DEI CENSUS.

Το 2021, ο ΣΔΕ προώθησε στην Ελλάδα την σημαντική αυτή έρευνα στην Ελλάδα. Συνολικά, περισσότεροι από 160 οργανισμοί παγκοσμίως, ενώσαμε τις δυνάμεις μας και στηρίξαμε με πάθος την πρωτοβουλία που χαρακτηρίστηκε ως η μεγαλύτερη σύμπραξη που έχει δει ποτέ ο κλάδος! Η έρευνα The Global DEI Census 2021 συγκέντρωσε περισσότερες από 10.000 συμμετοχές και έφερε την Ελλάδα, με 486 ερωτηματολόγια, στην 6η θέση σε απόλυτο αριθμό συμμετοχών, μεταξύ 27 χωρών!

Το 2ο κύμα της έρευνας θα εξετάσει αν έχουν σημειωθεί σημαντικές αλλαγές σε σχέση με τα ευρήματα του 2021 και αν οι εργαζόμενοι στο marketing και την επικοινωνία βιώνουν το αίσθημα της ενσωμάτωσης χωρίς διακρίσεις.

Το μεγάλο στοίχημα αυτή τη φορά δεν είναι απλά να συμπληρωθούν τα απαραίτητα ερωτηματολόγια που θα μας επιτρέψουν να λάβουμε αναλυτικό report με τα ευρήματα της χώρας μας, αλλά για μία ακόμα φορά, να είμαστε στην κορυφή της κατάταξης συμμετοχών, με -γιατί όχι- 1.000 συμμετοχές!

Η έρευνα πραγματοποιείται σε 34 αγορές από την Kantar, σε συνεργασία με τους αντίστοιχους εθνικούς φορείς διαφημιζομένων, όπως ο ΣΔΕ. Διεθνώς η έρευνα υποστηρίζεται από σημαντικούς φορείς, θεσμούς και Μέσα όπως τα Adweek, Advertising Week, Campaign, Cannes Lions, Effie Worldwide, GWI, IAA, Voxcomm κ.α. καθώς και από κορυφαία brands, γεγονός που υπογραμμίζει τη σπουδαιότητα του εγχειρήματος. Στόχος όλων είναι να συμβάλλουν ώστε να δημιουργηθεί το μεγαλύτερο και πιο αντιπροσωπευτικό παγκόσμιο δείγμα από τον ευρύτερο κλάδο του marketing και της επικοινωνίας!

Στην Ελλάδα, την Global DEI Census 2023” υποστηρίζουν μέχρι στιγμής οι: ΕΔΕΕ, EIHEA, ΕΙΙΡΑ, ΕΙΤΗΣΕΕ, IAB HELLAS, PACT, ΠΣΒΑΚ, ΣΕΔΕΑ, ΣΕΔΙΚΕ, ΣΕΕ,  BOUSSIAS, DIRECTION BUSINESS NETWORK, ARLA FOODS HELLAS, COSMOTE,  DIXONS SEE-ΚΩΤΣΟΒΟΛΟΣ, ΕΖΑ (HELLENIC BREWERY OF ATALANTI), LAMDA DEVELOPMENT, MONDELEZ HELLAS, NESTLE HELLAS,  OPTIMA, PROCTER & GAMBLE HELLAS, VODAFONE GREECE.

Ο σκοπός της έρευνας είναι :

  • Nα αποτυπώσει το σημερινό πλαίσιο DEI στον ευρύτερο χώρο του marketing και της επικοινωνίας και να συγκεντρώσει στοιχεία τόσο για την εμπειρία των ίδιων των ανθρώπων του κλάδου, όσο και για την αντίληψή τους για τη διαφορετικότητα και την ισότιμη ένταξη στην αγορά μας.
  • Να καταγράψει αν οι εργαζόμενοι στο marketing και την επικοινωνία αισθάνονται ότι “ανήκουν”, ότι είναι οργανικό κομμάτι των οργανισμών όπου απασχολούνται.
  • Να ‘φωτίσει’ τα υφιστάμενα ζητήματα DEI, τις ευκαιρίες και τους τομείς προτεραιότητας για δράση και αλλαγή νοοτροπίας.

Το ερωτηματολόγιο μπορούν να συμπληρώσουν όλ@ όσ@ εργάζονται στον ευρύτερο κλάδο του marketing και της επικοινωνίας, σε διαφημιζόμενους, agencies (advertising, media, production, digital, design κλπ), Μέσα (media, tech κλπ), εταιρείες ερευνών, φωτογραφικά στούντιο και στούντιο ήχου  κ.α., αλλά και freelancers, ανεξάρτητα από προϋπηρεσία και θέση. H έρευνα είναι απολύτως ανώνυμη και δίνει τη δυνατότητα να μην απαντήσει κάποι@ τις ερωτήσεις που δεν επιθυμεί.

Η έρευνα θα παραμείνει ανοιχτή μέχρι 15 Απριλίου 2023

Η Παγκόσμια Ομοσπονδία Διαφημιζομένων (WFA) παρουσίασε στο φετινό Φεστιβάλ Δημιουργικότητας των Καννών έναν διεθνή καταστατικό Χάρτη για τη διαφορετικότητα, την ισότητα και τη συμπερίληψη (DEI). Στόχος του The Global DEI Charter for Change είναι να καταγράψει τα κύρια βήματα που πρέπει να κάνουν όλοι οι οργανισμοί για να διασφαλίσουν ότι η αγορά του marketing και της επικοινωνίας έχει πραγματικά ποικιλομορφία, είναι δίκαιη και συμπεριληπτική.

Ο Χάρτης εντοπίζει 11 τομείς δράσης βασιζόμενoς στα ευρήματα της έρευνας Global DEI Census, που πραγματοποιήθηκε το 2021 σε 27 χώρες, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα και η οποία έδειξε ότι μέρος των εργαζομένων του κλάδου μας (άτομα και ομάδες) βιώνει χειρότερες επαγγελματικές συνθήκες λόγω -μεταξύ άλλων- της ηλικίας, της οικογενειακής κατάστασης, της ευθύνης παροχής φροντίδας, της εθνότητας, της σεξουαλικότητας και της αναπηρίας.

Όπως έδειξε η έρευνα, 1 στους 7 εργαζομένους δηλώνει πως θα εγκατέλειπε την εργασία του εξαιτίας της μη ισότιμης ένταξης ομάδων και ατόμων στον κλάδο, γεγονός που υποδηλώνει την ανάγκη για άμεσες αλλαγές. Σύμφωνα με το Χάρτη, είναι αναγκαίες οι αλλαγές σε 2 επίπεδα: Σε επίπεδο ηγεσίας και σε επίπεδο εργαζομένων οι οποίοι υφίστανται διακρίσεις λόγω συγκεκριμένων χαρακτηριστικών τους.

Μελετήστε τον Χάρτη, δρομολογήστε τις αλλαγές που πιθανά χρειάζονται για να αισθάνονται όλοι οι εργαζόμενοι ότι «ανήκουν» και έχουν ίσες ευκαιρίες και προετοιμαστείτε για την 2η Global DEI Census που θα πραγματοποιηθεί, πάντα μέσω του ΣΔΕ, την άνοιξη του 2023.

Μπορείτε να δείτε τον Χάρτη εδώ.

Δείτε εδώ το video της έρευνας.

Ένας ακόμη Οδηγός έρχεται να προστεθεί στα «εργαλεία» που μας προσφέρονται για την επιτευξη της διαφορετικότητας και της συμπερίληψης στο marketing & την επικοινωνία. Ο Οδηγός “Diversity & Representation: Focus on media planning & buying” δημιουργήθηκε από την Diversity & Inclusion Task Force της WFA, με την υποστήριξη της GARM (Global Alliance for Responsible Media) και έχει ως στόχο να αναλύσει περισσότερο το κομμάτι που αφορά στο media planning και buying των brands.  Έχει πρακτικό χαρακτήρα και περιλαμβάνει παραδείγματα και πηγές από εταιρίες-μέλη των WFA & GARM, όπως οι Bayer, Diageo, GSK, Reckitt, Ebiquity, Google, Meta, Twitter, ενώ εστιάζει σε τέσσερα βασικά θέματα: Inclusive Audience Planning, Supporting Diverse Voices, Balancing Brand Safety και, τέλος, Measuring Success.

Ελπίζουμε να  σας φανεί χρήσιμος. Σας καλούμε να μοιραστείτε τον Οδηγό με τις ομάδες και τους συνεργάτες σας. Να μελετήσετε και να συζητήσετε το περιεχόμενό του.

Είναι ένα ακόμη βήμα για την επίτευξη της συμπερίληψης και της ισότιμης ένταξης, ένα ακόμα βήμα για τον κλάδο και τις μάρκες να αναπτυχθούν, αφήνοντας θετικό αποτύπωμα στην κοινωνία. Ένα ακόμα βήμα προς το Good Marketing.

Μπορείτε να δείτε τον οδηγό εδώ.

Τη Δευτέρα 31 Ιανουαρίου πραγματοποιήθηκε remotely σε συνεργασία με την Κantar Ελλάδας,  webinar στο οποίο παρουσιάστηκε  και συζητήθηκε σφαιρικά το θέμα της διαφορετικότητας και της Ισότιμης Ένταξης στο marketing και την επικοινωνία: από τη σκοπιά του θεσμικού φορέα, των εργαζομένων στον κλάδο, των καταναλωτών/καταναλωτριών και των marketers.

Αφορμή για τη διεξαγωγή του webinar, υπήρξαν τα εληνικά ευρήματα από την 1η παγκόσμια ποσοστική έρευνα DEI της Παγκόσμιας Ομοσπονδίας Διαφημιζομένων (WFA), την οποία έτρεξε σε 27 χώρες η KANTAR. Ειδικά για το webinar αυτό, η KANTAR Ελλάδας πραγματοποίησε 2 focus groups με καταναλωτές και καταναλώτριες, προσθέτοντας έτσι στη συζήτηση και ποιοτικά στοιχεία από την ελληνική αγορά.

Kαλωσορίζοντας τους συμμετέχοντες, o Πρόεδρος του ΣΔΕ, κ. Γρηγόρης Αντωνιάδης, έκανε λόγο για ένα «ξεχωριστό webinar, υπό την έννοια ότι δεν απευθύνεται μόνο σε στελέχη εταιριών – μελών του Συνδέσμου, αλλά σ’ ολόκληρη την αγορά. Από την πρώτη στιγμή που ασχοληθήκαμε με το θέμα, καλέσαμε σε…συστράτευση όλη την αγορά κι όχι μόνο. Ενημερώσαμε την Πολιτεία και κάθε θεσμικό φορέα. Και το πράξαμε όχι απλά και μόνο για να γίνουν κοινωνοί των πρωτοβουλιών και των δράσεων του ΣΔΕ, αλλά γιατί τα ζητήματα της Διαφορετικότητας και της Ισότιμης Ένταξης είναι επί της ουσίας ζητήματα σεβασμού και ισότητας και αγγίζουν τον πυρήνα των ατομικών δικαιωμάτων».

H Γενική Διευθύντρια του ΣΔΕ, κ. Νερίνα Κομιώτη, παρουσίασε τις πρωτοβουλίες που έχουν αναληφθεί και τις δράσεις που έχουν πραγματοποιηθεί από τον Σύνδεσμο ήδη από το 2018, προκειμένου, όπως χαρακτηριστικά σημείωσε, οι συμμετέχοντες να αναγνωρίσουν σε αυτές τη δική τους εταιρία ή να βρουν χρήσιμα insights για να ξεκινήσουν. Σημείωσε ακόμη ότι σε παγκόσμιο επίπεδο πραγματοποιούνται συνεργασίες για την επίτευξη του στόχου που, δεν είναι άλλος από την αποδοχή και τον σεβασμό της διαφορετικότητας. Τέλος, επεσήμανε ότι η επίλυση κοινωνικών προβλημάτων αποτελεί πλέον για πολλές εταιρίες, βασική επιχειρησιακή λειτουργία, ενώ ολοένα περισσότερα brands γίνονται force for good.

Στη συνέχεια, η κ. Λέλα Χαραυγή, Chief Growth Officer, Insights Division της KANTAR, αναφέρθηκε στα κύρια ευρήματα  της παγκόσμιας έρευνας από την ελληνική αγορά, ενώ η κ. Έφη Γριμάνη, Brand Strategy, Insights Division της KANTAR, περνώντας στην παρουσίαση των ποιοτικών ευρημάτων, εξήγησε ότι πρόκειται για  απόψεις και αντιλήψεις των καταναλωτών για τα θέματα της Ισότιμης Ένταξης και της Διαφορετικότητας, όπως έχουν καταγραφεί από διάφορες έρευνες που η εταιρία έχει κατά καιρούς πραγματοποιήσει, σε συνδυασμό με τα δεδομένα που αντλήθηκαν από τη διεξαγωγή 2 focus groups με ανθρώπους ηλικίας 25-55 ετών.

Στην παρουσίασή της, η κ. Μαριάνα Κορδοπάτη, μέλος  του  Δ.Σ. του ΣΔΕ, δήλωσε εξαρχής ότι η διαφορετικότητα είναι στον πυρήνα της δουλειάς των marketers και ότι «θα πρέπει να αφήσουμε στην άκρη τις ελλιπείς, περιοριστικές εικόνες για το ποιος είναι ο άνθρωπος στον οποίο απευθυνόμαστε. Να διευρύνουμε τον ορίζοντα και την εικόνα, σπάζοντας τα δόγματα του μαζικού μάρκετινγκ και των παραδοσιακών κατηγοριοποιήσεων καταναλωτών». Σημείωσε πως η διαφήμιση σήμερα, βρίθει στερεοτύπων – με απουσία ή λανθασμένη εκπροσώπηση σε όλο το φάσμα της διαφορετικότητας. Ακόμη, μοιράστηκε καμπάνιες και ενέργειες-πρότυπα σεβασμού της διαφορετικότητας και, τέλος, τόνισε πως η ενασχόληση των brands με τη διαφορετικότητα είναι force for good and force for growth.

Το webinar παρακολούθησαν περισσότερα από 120 στελέχη που είχαν την ευκαιρία να θέσουν ερωτήματα και να καταθέσουν απόψεις, με αποτέλεσμα να πραγματοποιηθεί μία πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση.

Κύρια global ευρήματα:

  • Οι πιο συνηθισμένες μορφές διακρίσεων που εντοπίστηκαν αφορούν στην οικογενειακή κατάσταση και την ηλικία, με το 27% των ερωτηθέντων να συμφωνεί ότι η εταιρία τους δεν αντιμετωπίζει όλους τους εργαζομένους ισότιμα, ανεξάρτητα από την οικογενειακή τους κατάσταση, ενώ ίδιο ποσοστό δήλωσε πως η εταιρία τους δεν αντιμετωπίζει όλους τους εργαζόμενους ισότιμα, ανεξάρτητα από την ηλικία τους.
  • Πιο συγκεκριμένα, το 36% των ερωτηθέντων συμφωνεί πως η ηλικία μπορεί να αποτελέσει εμπόδιο στην καριέρα κάποιου, ενώ το 40% των γυναικών συμφώνησε ότι το ίδιο ισχύει και για την οικογενειακή κατάσταση.
  • Η έρευνα κατέγραψε ισχυρές ενδείξεις για την ύπαρξη μισθολογικού χάσματος μεταξύ ανδρών και γυναικών σε ορισμένες αγορές και συνολικά χειρότερες εμπειρίες για τις γυναίκες. Και τα δύο αυτά ευρήματα ισχύουν και στην Ελλάδα.
  • Οι εθνικές μειονότητες εμφανίζουν χαμηλότερα ποσοστά από τις εθνικές πλειοψηφίες σε κύριες ερωτήσεις όπως «αισθάνομαι ότι ανήκω στην εταιρία μου», σχεδόν σε όλες τις αγορές.
  • Σε παγκόσμιο επίπεδο, το 8% των ερωτηθέντων με αναπηρία δηλώνουν ότι έχουν αντιμετωπίσει διακρίσεις λόγω αναπηρίας (στην Ελλάδα το ποσοστό αυτό διπλασιάζεται) και σκοράρουν χαμηλότερα στην ερώτηση «αισθάνομαι ότι ανήκω στην εταιρεία μου» από τους ερωτηθέντες χωρίς αναπηρία (στην Ελλάδα συμβαίνει το αντίθετο).
  • Τα θέματα ψυχικής υγείας εξακολουθούν να είναι ταμπού για πολλούς. Περίπου το 7% των ερωτηθέντων παγκοσμίως ανέφεραν ένα μακροχρόνιο θέμα υγείας και από αυτούς, το 71% δήλωσε ότι σχετίζονται με την ψυχική υγεία. Ωστόσο, μόνο το 44% από αυτούς είχαν ενημερώσει τους εργοδότες τους για το ζήτημα. Τα καλά νέα είναι ότι το 59% από αυτούς που ενημέρωσαν, δήλωσαν ότι οι εργοδότες τους ήταν πολύ υποστηρικτικοί.
  • Στο Inclusion Index, o παγκόσμιος μέσος όρος ανέρχεται σε 64%, με αποτέλεσμα ο κλάδος του marketing και της επικοινωνίας να κατατάσσεται πάνω από όλους τους άλλους κλάδους που παρακολουθούνται από την Kantar (αμέσως επόμενος ο κλάδος υγείας και φαρμακευτικών προϊόντων με 60%), υπάρχει όμως μεγάλη απόκλιση ανάμεσα στις διαφορετικές χώρες και ομάδες.
  • 17% των ερωτηθέντων δήλωσαν ότι θα εγκατέλειπαν την εταιρία τους και 15% τον κλάδο, λόγω διακρίσεων ή/και έλλειψης ισότιμης ένταξης.
  • Είναι πολύ σημαντικό το γεγονός ότι οι περισσότεροι από τους συμμετέχοντες (60%) δήλωσαν ότι οι εταιρίες τους κάνουν σημαντική προσπάθεια σε θέματα διαφορετικότητας και ισότιμης ένταξης, όμως και εδώ υπάρχει σημαντική διαφοροποίηση μεταξύ χωρών και διαφορετικών ομάδων.
  • Μπορείτε να κατεβάστε το Global Report της WFA εδώ και να δείτε το video με τα 10 κυριότερα ευρήματα εδώ.

Κύρια ευρήματα για την Ελλάδα:

Σχετικά με τη Διαφορετικότητα

  • Υπάρχει καλή εκπροσώπηση σε σύγκριση με τα διαθέσιμα στοιχεία απογραφής του πληθυσμού σε κάποιες μειονοτικές ομάδες με βάση το φύλο και η θρησκεία, αλλά και τον σεξουαλικό προσανατολισμό (θέμα για το οποίο δεν υπάρχουν στοιχεία απογραφής).
  • Υπάρχει όμως υποεκπροσώπηση ατόμων με αναπηρία (4% στην έρευνα όταν στον πληθυσμό είναι 10%) και διαφορετικής εθνικότητας (99% των συμμετεχόντων στην έρευνα ήταν Έλληνες).

Σχετικά με την Ισότιμη Ένταξη

  • Οι άνδρες εργαζόμενοι φέρεται να έχουν καλύτερες οικονομικές απολαβές κατά μέσο όρο από τις γυναίκες, σε όλα τα επίπεδα εμπειρίας, εκτός από το middle και junior level.
  • Η Ελλάδα βρίσκεται χαμηλότερα από τον Global Inclusion Index (59% vs 64%). Στον δείκτη αυτόν συνυπολογίζονται η αίσθηση ότι ανήκω στην εταιρία όπου εργάζομαι, η απουσία διακρίσεων και υποτιμητικής/αρνητικής συμπεριφοράς.
  • Οι Έλληνες ερωτηθέντες σε ποσοστό 46% (vs 60% του διεθνούς μ.ο.) συμφωνούν ότι η εταιρία τους λαμβάνει ενεργά μέτρα για να είναι συμπεριληπτική και χωρίς αποκλεισμούς.
  • 15% των Ελλήνων δήλωσαν ότι είναι πιθανό να αποχωρήσουν από την εταιρία στην οποία εργάζονται και 15% από τον κλάδο, λόγω διακρίσεων ή/και έλλειψης ισότιμης ένταξης. Και ένα ακόμα 5% προτίμησε να μην απαντήσει στην ερώτηση.

Η αίσθηση του «ανήκειν»

  • 66% των συμμετεχόντων στην έρευνα δήλωσαν ότι αισθάνονται ότι ανήκουν στην εταιρεία τους (πολύ κοντά στο διεθνές ποσοστό που ήταν 68%).
  • Το ποσοστό είναι χαμηλότερο στα άτομα που ανήκουν σε θρησκευτική μειονότητα (56%) και στις γυναίκες (63%). Τα άτομα της ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητας και οι άνδρες είναι πολύ κοντά στο μ.ο. (65% και 67% αντίστοιχα), ενώ τα άτομα με αναπηρία πάνω από τον μ.ο. (69%, που είναι και το μεγαλύτερο ποσοστό που συναντάται).

Διακρίσεις-Εμπόδια-Ανάρμοστες συμπεριφορές

  • 95% των συμμετεχόντων δήλωσαν ότι δεν έχουν υποστεί διακρίσεις. Όμως, μεταξύ των συμμετεχόντων με αναπηρία, ποσοστό 15% δήλωσε ότι έχει υποστεί διακρίσεις και 31% ότι έχουν συναντήσει εμπόδια στη σταδιοδρομία τους (vs 16% των ερωτηθέντων χωρίς αναπηρία). Ακόμα, μόνο 36% δήλωσε ότι πιστεύει ότι ανάρμοστες συμπεριφορές θα καταγγελθούν (vs 44% των ερωτηθέντων χωρίς αναπηρία, 39% των συμμετεχόντων που ανήκουν στην ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητα, 41% των συμμετεχόντων που ανήκουν σε θρησκευτική μεινότητα).
  • Και οι γυναίκες ανέφεραν ότι έχουν υποστεί διακρίσεις σε ποσοστό μεγαλύτερο του διεθνούς μ.ο. (9% vs 7%), ενώ το 19% των γυναικών δήλωσε ότι αντιμετώπισαν εμπόδια στη σταδιοδρομία τους, έναντι 11% των ανδρών, 16% των συμμετεχόντων  που ανήκουν στην ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητα, 16% που ανήκουν σε θρησκευτική μειονότητα.
  • 26% των συμμετεχόντων δεν πιστεύουν ότι η εταιρία τους συμπεριφέρεται ισότιμα στους εργαζόμενους, ανεξάρτητα από την οικογενειακή τους κατάσταση. Το ποσοστό αυτό είναι μεγαλύτερο στις γυναίκες (29%). Ακόμα, 33% των συμμετεχόντων στην έρευνα πιστεύει ότι η οικογενειακή κατάσταση μπορεί να αποτελέσει εμπόδιο στην καριέρα κάποιου, με το ποσοστό αυτό να αυξάνεται στο 38% μεταξύ των γυναικών και να μειώνεται στο 22% στους άντρες.
  • 27% των συμμετεχόντων δεν πιστεύουν ότι η εταιρία τους συμπεριφέρεται ισότιμα στους εργαζόμενους, ανεξάρτητα από την ηλικία τους. Το ποσοστό αυτό είναι μεγαλύτερο στις γυναίκες (30%) και μικρότερο στους άντρες (22%), ενώ 34% των συμμετεχόντων στην έρευνα πιστεύει ότι η ηλικία μπορεί να αποτελέσει εμπόδιο στην καριέρα κάποιου.
  • Μπορείτε να κατεβάσετε την έρευνα με τα αποτελέσματα για την Ελλάδα εδώ.

Είναι πολλά αυτά που πρέπει να γίνουν και δεν πρέπει να κλείνουμε τα μάτια στις ανισότητες, ούτε να επαναπαυόμαστε. Έχουμε benchmark. Ας κάνει ο καθένας την προσπάθειά του. Από την πλευρά μας, θα συνεχίσουμε να εργαζόμαστε για επικοινωνία και εταιρίες πιο συμπεριληπτικές και να σας ενημερώνουμε για κάθε εξέλιξη και περαιτέρω πρωτοβουλία.

Στην έρευνα συμμετείχαν περισσότερα από 10.000 στελέχη. Η Ελλάδα, με 486 ερωτηματολόγια, κατάφερε να είναι 6η χώρα σε συμμετοχές! Ευχαριστούμε από καρδιάς για την υποστήριξη όλους όσοι συμμετείχαν, όλες τις εταιρίες-μέλη μας, τους συνεργάτες μας στα agencies και τους κλαδικούς φορείς που προώθησαν περαιτέρω την έρευνα.

Σκοπός της έρευνας που πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με 22 εθνικούς συνδέσμους, μεταξύ των οποίων και ο ΣΔΕ, ήταν να συγκεντρώσει στοιχεία τόσο για τους ίδιους τους ανθρώπους του κλάδου, όσο και για την αντίληψή τους για τη διαφορετικότητα και την ισότιμη ένταξη στην αγορά μας. Να αποτυπώσει αν οι εργαζόμενοι στο marketing και την επικοινωνία αισθάνονται ότι «ανήκουν», κατά πόσο νιώθουν ότι είναι οργανικό κομμάτι χωρίς αστερίσκους, χωρίς να πρέπει να κρύψουν σημάδια, πεποιθήσεις, απόψεις, χωρίς να πρέπει να παλέψουν με βαθιά ριζωμένα στερεότυπα κι ακόμα, αν θεωρούν ότι σημειώνεται πρόοδος.

  • Την έρευνα διεξήγε η KANTAR.
  • Σε παγκόσμιο επίπεδο την έρευνα υποστήριξαν η νέα Παγκόσμια Ομοσπονδία Διαφημιστικών Εταιριών (VoxComm), η Ευρωπαϊκή Ένωση Διαφημιστικών Εταιρειών (EACA), τα γνωστά στον κλάδο μας Campaign & Advertising Week, οι διοργανώσεις Cannes Lions, The Effies  και άλλοι φορείς.

Τα αποτελέσματα της έρευνας θα παρουσιαστούν σε δύο σημαντικά διεθνή events τον Οκτώβριο.

Στον ΣΔΕ ασχολούμαστε με τα θέματα της διαφορετικότητας και της ισότιμης ένταξης (DEI) από το 2018, οπότε και ανοίξαμε τη συζήτηση για τα στερεότυπα στην διαφήμιση. Αγκαλιάσαμε την έρευνα γιατί πιστεύουμε ότι η διαφορετικότητα και η ισότιμη ένταξη είναι σοβαρά και πολύπλοκα θέματα που δεν εξαντλούνται στην αναλογία γυναικών/ανδρών που εργάζονται στα τμήματα marketing και επικοινωνίας των εταιριών. Πιστεύουμε ότι είναι θέματα που «καθρεφτίζονται» στην επικοινωνία των μαρκών που διαχειριζόμαστε και ότι είναι απαραίτητο, ως κλάδος, να υπερβούμε τη φυλετική και μόνο διάσταση (gender diversity) και να συμπεριλάβουμε στη σκέψη μας όλες τις μορφές διαφορετικότητας: τη φυλή και την εθνότητα, την ικανότητα των ατόμων με αναπηρία, τη σεξουαλικότητα, την ταυτότητα φύλου, τη θρησκεία, την ηλικία κλπ.

Ως κλάδος, έχουμε τη δύναμη να φέρουμε ριζική αλλαγή. Οφείλουμε να εντάξουμε τη διαφορετικότητα στις ομάδες μας και στις ομάδες των συνεργατών μας, καθώς και να εντάξουμε ουσιαστικά (κι όχι ως απεικόνιση) τη διαφορετικότητα και την ισότητα στο δημιουργικό προϊόν μας.

 

Η έρευνα πραγματοποιείται σε συνεργασία με 22 εθνικούς συνδέσμους, μεταξύ των οποίων και ο ΣΔΕ και στόχο έχει  να συγκεντρώσει στοιχεία τόσο για τους ίδιους τους ανθρώπους του κλάδου, όσο και για την αντίληψή τους για τη διαφορετικότητα και την ισότιμη ένταξη στην αγορά μας. Θα αποτυπώσει αν οι εργαζόμενοι στο marketing και την επικοινωνία αισθάνονται ότι «ανήκουν», κατά πόσο νιώθουν ότι είναι οργανικό κομμάτι χωρίς αστερίσκους, χωρίς να πρέπει να κρύψουν σημάδια, πεποιθήσεις, απόψεις, χωρίς να πρέπει να παλέψουν με βαθιά ριζωμένα στερεότυπα και ακόμα, αν θεωρούν ότι σημειώνεται πρόοδος.

Η έρευνα ΔΕΝ αποσκοπεί στο να στιγματιστούν αγορές, brands, οργανισμοί και κοινωνίες. Κανείς δεν θέλει να «κουνήσει το δάχτυλο» σε κανέναν. Δεν είναι ένας άτυπος διαγωνισμός μεταξύ εταιριών, μαρκών, χωρών, εθνικών συνδέσμων. Γι’ αυτό και θα είναι απολύτως ανώνυμη και θα δίνει τη δυνατότητα να μην απαντήσει κάποιος τις ερωτήσεις που δεν επιθυμεί.

  • Την έρευνα διεξάγει η KANTAR. Το link με το ερωτηματολόγιο θα είναι ανοιχτό  μέχρι τις 31 Ιουλίου 2021.
  • H έρευνα είναι απολύτως ανώνυμη και δίνει τη δυνατότητα να μην απαντήσει κάποιος τις ερωτήσεις που δεν επιθυμεί.
  • Στην Ελλάδα την έρευνα υποστηρίζει η ΕΔΕΕ και οι εκδοτικοί οργανισμοί BOUSSIAS & DIRECTION Business Network.
  • Σε παγκόσμιο επίπεδο την έρευνα υποστηρίζουν η νέα Παγκόσμια Ομοσπονδία Διαφημιστικών Εταιριών (VoxComm), η Ευρωπαϊκή Ένωση Διαφημιστικών Εταιρειών (EACA), τα γνωστά στον κλάδο μας Campaign & Advertising Week, οι διοργανώσεις Cannes Lions, The Effies  και άλλοι φορείς, υπογραμμίζοντας την σπουδαιότητα του εγχειρήματος και ενώνοντας δυνάμεις για την επίτευξη του στόχου της έρευνας που είναι
  • Το ερωτηματολόγιο μπορούν να συμπληρώσουν όλοι όσοι εργάζονται στο marketing και την επικοινωνία είτε από την πλευρά των διαφημιζόμενων, είτε από την πλευρά των agencies (advertising, media, production, digital κλπ), είτε από την πλευρά των Μέσων (media, tech κλπ), ανεξάρτητα από προϋπηρεσία και θέση.

Το μεγάλο στοίχημα είναι να μπορέσουμε όλοι μαζί να διαδώσουμε το νέο, ώστε να συμπληρωθούν τα απαραίτητα ερωτηματολόγια που θα επιτρέψουν στην Ελλάδα να συμπεριληφθεί στο μετρήσιμο δείγμα για το οποίο θα υπάρξει αναλυτικό report.

H διαφορετικότητα και η ισότιμη ένταξη είναι σοβαρά και πολύπλοκα θέματα που δεν εξαντλούνται στην αναλογία γυναικών/ανδρών που εργάζονται στα τμήματα marketing και επικοινωνίας των εταιριών. Είναι απαραίτητο να υπερβούμε τη φυλετική και μόνο διάσταση (gender diversity) και να συμπεριλάβουμε στη σκέψη μας όλες τις μορφές διαφορετικότητας: τη φυλή και την εθνότητα, την ικανότητα των ατόμων με αναπηρία, τη σεξουαλικότητα, την ταυτότητα φύλου, τη θρησκεία, την ηλικία κλπ.

Ως κλάδος έχουμε τη δύναμη να φέρουμε ριζική αλλαγή. Οφείλουμε να εντάξουμε τη διαφορετικότητα στις ομάδες μας και στις ομάδες των συνεργατών μας, καθώς και να εντάξουμε ουσιαστικά (και όχι ως απεικόνιση) τη διαφορετικότητα και την ισότητα στο δημιουργικό προϊόν μας.

Οι παρακάτω εταιρίες-μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου του ΣΔΕ υποστηρίζουν ήδη την έρευνα και σας καλούν να την υποστηρίξετε κι εσείς:

ARLA FOODS HELLAS

COSMOTE

DIXONS SEE-ΚΩΤΣΟΒΟΛΟΣ

LAMDA DEVELOPMENT

MONDELEZ HELLAS

NESTLE HELLAS

VODAFONE GREECE

Σας καλούμε να συμμετάσχετε  οι ίδι@ κα να παρακινήσετε τις ομάδες σας και τους συνεργάτες σας που ασχολούνται με το marketing και την επικοινωνία να συμμετάσχουν, ώστε να καταφέρουμε να δούμε με στοιχεία πού πραγματικά βρισκόμαστε για να προχωρήσουμε ρεαλιστικά στην υλοποίηση του στόχου για επικοινωνία συμπεριληπτική, χωρίς αποκλεισμούς.

Λάβετε μέρος στην έρευνα! 

Η  WFA προχωρά σε συνεργασία με 22 εθνικούς συνδέσμους, μεταξύ των οποίων και ο ΣΔΕ, στην πρώτη παγκόσμια έρευνα που στόχο έχει να αποτυπώσει πόσο συμπεριληπτικός είναι ο κλάδος του marketing και της επικοινωνίας.

Η έρευνα θα συγκεντρώσει στοιχεία τόσο για τους ίδιους τους ανθρώπους που τον στελεχώνουν, όσο και την αντίληψή τους για τη διαφορετικότητα και την ισότιμη ένταξη στην αγορά μας. Θα αποτυπώσει αν οι εργαζόμενοι στον κλάδο μας αισθάνονται ότι «ανήκουν», κατά πόσο νιώθουν ότι είναι οργανικό κομμάτι χωρίς αστερίσκους, χωρίς να πρέπει να κρύψουν σημάδια, πεποιθήσεις, απόψεις, χωρίς να πρέπει να παλέψουν με βαθιά ριζωμένα στερεότυπα και ακόμα, αν θεωρούν ότι σημειώνεται πρόοδος.

Η έρευνα ΔΕΝ αποσκοπεί στο να στιγματιστούν αγορές, brands, οργανισμοί και κοινωνίες. Κανείς δεν θέλει να «κουνήσει το δάχτυλο» σε κανέναν. Δεν είναι ένας άτυπος διαγωνισμός μεταξύ εταιριών, μαρκών, χωρών, εθνικών συνδέσμων. Γι’ αυτό και θα είναι απολύτως ανώνυμη και θα δίνει τη δυνατότητα να μην απαντήσει κάποιος τις ερωτήσεις που δεν επιθυμεί.

  • Την έρευνα θα διεξαγάγει η KANTAR. Το link με το ερωτηματολόγιο θα είναι ανοιχτό στην Ελλάδα από τις 22 Ιουνίου μέχρι και τις 2 Ιουλίου 2021.
  • Στην Ελλάδα την έρευνα υποστηρίζει η ΕΔΕΕ.
  • Σε παγκόσμιο επίπεδο την έρευνα υποστηρίζουν η Παγκόσμια Ομοσπονδία Διαφημιστικών Εταιριών (EACA), η VoxComm, η νέα Παγκόσμια Ένωση Διαφημιστικών Εταιριών και το γνωστό στον κλάδο μας Campaign, υπογραμμίζοντας την σπουδαιότητα του εγχειρήματος και ενώνοντας δυνάμεις για την επίτευξη του στόχου της έρευνας που είναι να δημιουργηθεί το μεγαλύτερο και πιο αντιπροσωπευτικό δείγμα!
  • Το ερωτηματολόγιο μπορούν να συμπληρώσουν όλοι όσοι εργάζονται στο marketing και την επικοινωνία είτε από την πλευρά των διαφημιζόμενων, είτε από την πλευρά των agencies (advertising, media, production, digital κλπ), είτε από την πλευρά των Μέσων (media, tech κλπ), ανεξάρτητα από προϋπηρεσία και θέση.

Το μεγάλο στοίχημα είναι να μπορέσουμε όλοι μαζί να διαδώσουμε το νέο, ώστε να συμπληρωθούν τα απαραίτητα ερωτηματολόγια που θα επιτρέψουν στην Ελλάδα να συμπεριληφθεί στο μετρήσιμο δείγμα για το οποίο θα υπάρξει αναλυτικό report.

H διαφορετικότητα και η ισότιμη ένταξη είναι σοβαρά και πολύπλοκα θέματα που δεν εξαντλούνται στην αναλογία γυναικών/ανδρών που εργάζονται στα τμήματα marketing και επικοινωνίας των εταιριών. Είναι απαραίτητο να υπερβούμε τη φυλετική και μόνο διάσταση (gender diversity) και να συμπεριλάβουμε στη σκέψη μας όλες τις μορφές διαφορετικότητας: τη φυλή και την εθνότητα, την ικανότητα των ατόμων με αναπηρία, τη σεξουαλικότητα, την ταυτότητα φύλου, τη θρησκεία, την ηλικία κλπ.

Ως κλάδος έχουμε τη δύναμη να φέρουμε ριζική αλλαγή. Οφείλουμε να εντάξουμε τη διαφορετικότητα στις ομάδες μας και στις ομάδες των συνεργατών μας, καθώς και να εντάξουμε ουσιαστικά (και όχι ως απεικόνιση) τη διαφορετικότητα και την ισότητα στο δημιουργικό προϊόν μας.

Οι παρακάτω εταιρίες-μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου του ΣΔΕ υποστηρίζουν ήδη την έρευνα και σας καλούν να την υποστηρίξετε κι εσείς:

ARLA FOODS HELLAS

COSMOTE

DIXONS SEE-ΚΩΤΣΟΒΟΛΟΣ

LAMDA DEVELOPMENT

MONDELEZ HELLAS

NESTLE HELLAS

VODAFONE GREECE

Σας καλούμε να συμμετάσχετε οι ίδι@ κα να παρακινήσετε τις ομάδες σας και τους συνεργάτες σας στα agencies να συμμετάσχουν, ώστε να καταφέρουμε να δούμε με στοιχεία πού πραγματικά βρισκόμαστε για να προχωρήσουμε ρεαλιστικά στην υλοποίηση του στόχου για επικοινωνία συμπεριληπτική, χωρίς αποκλεισμούς.

Η προσπάθειά μας ώστε η επικοινωνία να γίνει συμπεριληπτική, να αντικατοπτρίζει καλύτερα τον πραγματικό κόσμο και να δίνει ίσες ευκαιρίες σε όλους συνεχίζεται!

Πιστεύουμε βαθιά ότι ο σεβασμός της διαφορετικότητας και η ισότιμη ένταξη/αντιπροσώπευση/παρουσίαση όσον αφορά στα εσωτερικά και εξωτερικά κοινά, είναι θέμα εξαιρετικά σημαντικό, όχι μόνο για την κοινωνία, αλλά και για την εικόνα, την ανάπτυξη και τη διαφοροποίηση  μαρκών και εταιρειών.

Μοιραζόμαστε τον νέο Οδηγό “Diversity & Representation: Guide to potential areas for bias in the creative process” που δημιουργήθηκε από την Diversity & Inclusion Task Force της Παγκόσμιας Ομοσπονδίας Διαφημιζομένων. Περιλαμβάνει καλές πρακτικές και πολύτιμες γνώσεις για το πώς μπορεί κάθε εταιρία να βελτιώσει την εσωτερική και εξωτερική επικοινωνία της, έτσι ώστε οι μυριάδες καταναλωτών, εργαζομένων και συνεργατών που αποτελούν το κάθε brand να νιώθουν ότι πραγματικά εκπροσωπούνται. Ο Οδηγός αποτυπώνει 12 «κομβικά» σημεία-σταθμούς κατά τη διάρκεια της δημιουργικής διαδικασίας. Για κάθε ένα από τα παραπάνω σημεία, θέτει μια ερώτηση (και πολλά υποερωτήματα) που πρέπει να λάβουν υπόψη τους οι marketers.

Ανεξάρτητα από το σημείο στο οποίο βρίσκεστε στο ταξίδι της διαφορετικότητας και της δίκαιης εκπροσώπησης, πιστεύουμε ότι μπορεί να σας φανεί χρήσιμος.

Είναι ένα ακόμη βήμα για την επίτευξη της συμπερίληψης και της ισότιμης ένταξης, ένα ακόμα βήμα για τον κλάδο και τις μάρκες να αναπτυχθούν, αφήνοντας θετικό αποτύπωμα στην κοινωνία σε εποχές δύσκολες. Ένα ακόμα βήμα προς το Good Marketing.

Οδηγός “Diversity & Representation: Guide to potential areas for bias in the creative process” 

Η προσέγγιση του κλάδου μας στη διαφορετικότητα και την ισότιμη ένταξη έχει αναδειχθεί σε μέγα ζήτημα παγκόσμια. Για το λόγο αυτό βρίσκεται στην κορυφή και της δικής μας ατζέντας.  Θεωρούμε απαραίτητο να συμβάλλουμε ώστε η διαφήμιση να γίνει περισσότερο inclusive, να αντικατοπτρίζει καλύτερα τον πραγματικό κόσμο και να δίνει ίσες ευκαιρίες σε όλους. Η επιδραστικότητα του κλάδου της επικοινωνίας  επιτείνει την ευθύνη όλων μας.

Η υγειονομική κρίση  κατέστησε ακόμα πιο επιτακτική την ανάγκη ανάληψης δράσης για το θέμα. Στη διάρκεια του 1ου lockdown, στις αρχές του 2020, σημειώθηκε δραματική αύξηση κρουσμάτων ενδοοικογενειακής βίας παγκόσμια, με τα περισσότερα θύματα να είναι γυναίκες και την ίδια στιγμή στον προηγμένο δυτικό κόσμο, οι πολίτες βγήκαν στους δρόμους ενάντια στις φυλετικές διακρίσεις με αφορμή τη δολοφονία του Τζόρτζ Φλόιντ από αστυνομικούς. Δεν χαρήκαμε για όλα αυτά, ωστόσο, τόσο τα δεδομένα του 2020, όσο και η πληθώρα ερευνών από όλο τον κόσμο  που αποτυπώνουν το ξεκάθαρο αίτημα των καταναλωτών για μάρκες που παίρνουν θέση για τα μεγάλα θέματα της εποχής, επιβεβαιώνουν ότι αποτελεί μονόδρομο για τις μάρκες η ανάληψη πρωτοβουλιών για έναν κόσμο καλύτερο, χωρίς αποκλεισμούς, με ανοχή στη διαφορετικότητα, ανοιχτό σε όλους.

Ο κύβος ερρίφθη και το ποτάμι δεν γυρίζει πίσω. Το special report της Edelman  “Brands and Racial Justice in America” χαρακτηριστικά αναφέρει ότι η αγορά, η επιλογή  brand με βάση τη στάση που η μάρκα παίρνει για μείζονα ζητήματα, αποτελεί τη νέα κανονικότητα. Περισσότεροι από 600 εργαζόμενοι- που ανήκουν στη μαύρη φυλή – από όλα σχεδόν τα agencies των Η.Π.Α. υπέγραψαν μία ανοιχτή επιστολή με την οποία καλούν τους επικεφαλής των εταιρειών τους να λάβουν θέση ενάντια στον ρατσισμό. Και πολλά ακόμα παραδείγματα επιβεβαιώνουν ότι, σε παγκόσμιο επίπεδο επιχειρείται μια συστράτευση δυνάμεων για την επίτευξη του στόχου που δεν είναι άλλος από την αποδοχή και τον σεβασμό της διαφορετικότητας.

Για τον ΣΔΕ, ο Οδηγός «Η προσέγγιση των marketers στη διαφορετικότητα και την ισότιμη ένταξη» είναι η φυσική συνέχεια και το επόμενο βήμα μιας διαδρομής που έχει ξεκινήσει μερικά χρόνια πριν.

Έχουμε την ευκαιρία να αφήσουμε το θετικό μας αποτύπωμα στην κοινωνία. Ας ξεκινήσουμε συζητώντας με τις ομάδες και τους συνεργάτες μας. Ας μιλήσουμε ανοιχτά, ας μοιραστούμε φόβους & ανησυχίες, ας διαφωνήσουμε, ας συμφωνήσουμε. Θα έχουμε κάνει το πρώτο βήμα.

Οδηγός «Η προσέγγιση των marketers στη διαφορετικότητα και την ισότιμη ένταξη».

Το 2020, στον ΣΔΕ θέσαμε στην κορυφή της ατζέντας μας τα θέματα της διαφορετικότητας και της ισότιμης ένταξης στην επικοινωνία. Ήταν το επόμενο βήμα μιας διαδρομής που είχε ξεκινήσει ήδη από το 2018. Θεωρώντας ότι ο κλάδος μας είναι από τους πλέον επιδραστικούς, αναγνωρίσαμε και αναλάβαμε την ευθύνη που έχουμε απέναντι στους καταναλωτές και την κοινωνία. Ως θεσμικός φορέας, προωθούμε στη χώρα μας τη συζήτηση όχι μόνο στις εταιρίες – μέλη μας και τα στελέχη τους, αλλά στην ευρύτερη αγορά της επικοινωνίας και την Πολιτεία.

Μάθετε περισσότερα για τις δράσεις και τις πρωτοβουλίες που αναλάβαμε:

  1. Πραγματοποίηση του 1ου Breakfast Session ΣΔΕ στις 29/6/2018, όπου τέθηκε για πρώτη φορά το ζήτημα επί τάπητος στην Ελλάδα και παρουσιάστηκε ο Οδηγός με θέμα «Προοδευτική απεικόνιση των φύλων στη διαφήμιση»
  2. Δημιουργία blueprint με θέμα «Διαφημίσεις χωρίς στερεότυπα», με πρακτικές οδηγίες για το πώς μπορούν οι μάρκες και οι επαγγελματίες της επικοινωνίας να αναγνωρίζουν και αποφεύγουν τη χρήση στερεοτύπων στις διαφημίσεις
  3. Πραγματοποίηση webinar για τα μέλη του ΣΔΕ στις 12/5/2020 με θέμα «The case for greater diversity and inclusion in marketing» σε συνεργασία με την Παγκόσμια Ομοσπονδία Διαφημιζομένων
  4. Δημιουργία του αναλυτικού Οδηγού με θέμα «Η προσέγγιση των marketers στη διαφορετικότητα και την ισότιμη ένταξη»
  5. Πραγματοποίηση webinar για τα μέλη του ΣΔΕ στις 27/5/2020 με θέμα «Diversity & Inclusion in the Production Landscape» σε συνεργασία με την Παγκόσμια Ομοσπονδία Διαφημιζομένων
  6. Αιγίδα στο 2ο Diversity in Business Conference που πραγματοποιήθηκε στις 25/9/2020. Μέλος του Δ.Σ. του ΣΔΕ  απηύθυνε χαιρετισμό, θέτοντας τις βασικές παραμέτρους του θέματος όσον αφορά στην επικοινωνία
  7. Πραγματοποίηση του 5ου Breakfast Session ΣΔΕ στις 22/10/2020 με θέμα «Diversity & Inclusion: challenges and opportunities»
  8. Συστηματική παρακολούθηση και άντληση πολύτιμων γνώσεων από την “Unstereotype Alliance”
  9. Σχεδιασμός και υλοποίηση:
  • εκτεταμένου πλάνου διανομής του Οδηγού «Η προσέγγιση των marketers στη διαφορετικότητα και την ισότιμη ένταξη» σε φορείς που σχετίζονται με το θέμα ή/και μπορούν να συμβάλλουν
  • εκτεταμένου πλάνου δημοσιότητας για όλες τις ενέργειές μας, με απώτερο σκοπό την προώθηση του θέματος από τα Μέσα
  1. Αποστολή στα μέλη μας του Οδηγού “Diversity & Representation: Guide to potential areas for bias in the creative process”.
  2. Πρώτη παγκόσμια έρευνα για τη διαφορετικότητα και την ισότιμη ένταξη στον ευρύτερο κλάδο του marketing και της επικοινωνίας με συμμετοχή της Ελλάδας.
  3. Αιγίδα στο 3ο Diversity in Business Conference που πραγματοποιήθηκε στις 22/9/2021. Η κ. Μαριάνα Κορδοπάτη, μέλος του Δ.Σ. του ΣΔΕ, στο χαιρετισμό που απηύθυνε, κάλεσε τις επιχειρήσεις και τα brands να γίνουν force for good.
  4. Πραγματοποίηση webinar για τα μέλη του ΣΔΕ στις 18/11/2021 με θέμα «Implementing Effective Supplier Diversity Programs» σε συνεργασία με την Παγκόσμια Ομοσπονδία Διαφημιζομένων.
  5. Πραγματοποίηση webinar για τα μέλη του ΣΔΕ στις 9/12/2021 με θέμα «Diversity and Inclusion in Marketing Trends Report» σε συνεργασία με την Παγκόσμια Ομοσπονδία Διαφημιζομένων.
  6. Πραγματοποίηση webinar για τα μέλη του ΣΔΕ στις 24/1/2022 με θέμα«Diversity & Representation – Ensuring Media & Advertising Supports Inclusion» σε συνεργασία με την Παγκόσμια Ομοσπονδία Διαφημιζομένων.
  7. Σχεδιασμός  και πραγματοποίηση webinar για το σύνολο της αγοράς στις 31/1/2022 με θέμα «Διαφορετικότητα και Ισότιμη Ένταξη στο Marketing και την Επικοινωνία» σε συνεργασία με την Kantar Ελλάδας.
  8. Αποστολή στα μέλη μας του Οδηγού “Diversity & Representation: Focus on media planning & buying”
  9. Αποστολή στα μέλη μας του Χάρτη για τη Διαφορετικότητα & την Ισότιμη Ένταξη «The Global DEI Charter for Change».
  10. Πραγματοποίηση της παγκόσμιας έρευνας GLOBAL DEI CENSUS 2023 για τη Διαφορετικότητα & την Ισότιμη Ένταξη στον ευρύτερο κλάδο του Marketing και της Επικοινωνίας με συμμετοχή της Ελλάδας. Βρείτε τα global αποτελέσματα εδώ και τα αποτελέσματα από την ελληνική αγορά εδώ.
  11. Πραγματοποίηση στις 30/05/2023 του εκπαιδευτικού προγράμματος “Ενημέρωση & Εξοικείωση με την Αναπηρία και την Προσβασιμότητα”  με θέμα την κοινωνική αποδοχή των ατόμων με αναπηρία, την ισότητα, τη συμπερίληψη και την ευθύνη.
  12. Μοιραστήκαμε με τα Μέλη μας εδώ δύο πολύ ενδιαφέροντα εργαλεία που προάγουν την προσβασιμότητα στην επικοινωνία και τη συμπερίληψη στην παραγωγή : Τον open-source Οδηγό “REFRAME” που σχεδιάστηκε από τον ISBA (Σύνδεσμος Διαφημιζομένων Βρετανίας) και την Flock Associates με στόχο να προσφέρει στους marketers καθοδήγηση για να κάνουν προσβάσιμες τις διαφημιστικές τους καμπάνιες. Τον open-source Οδηγό “Unilever’s Inclusive Production Toolkit”.
  13. Τα μέλη του ΣΔΕ μπορούν να βρουν εδώ τον Οδηγό της WFA “Unlocking Creativity: The Impact of DEI in Content Production” που περιλαμβάνει χρήσιμες προτάσεις και case studies σχετικά με την Παραγωγή και πιο συγκεκριμένα με: Επιλογή κατάλληλων συνεργατών, Pre-production, Post Production, Χρήση Τεχνητής Νοημοσύνης.
  14. Το Better Marketing Conference που πραγματοποιήθηκε την 1/10/2024 ήταν προσβάσιμο σε άτομα με προβλήματα ακοής. Παρά τη δυσκολία του εγχειρήματος, υπήρξε ζωντανή διερμηνεία από τα αγγλικά στην Ελληνική Νοηματική Γλώσσα σε όλη τη διάρκεια του συνεδρίου.
  15. Στο Better Marketing Conference o Jerry Daykin, Head of International Media RBI Inc, (Burger King, Popeyes, Tim Hortons & Firehouse Subs), μίλησε για τη σημασία της αντιπροσώπευσης και της προσβασιμότητας στο marketing και τη διαφήμιση. Μπορείτε να δείτε το video της ομιλίας του εδώ, χρησιμοποιώντας τους κωδικούς σας.

Είμαστε αποφασισμένοι να συμβάλλουμε με κάθε διαθέσιμο μέσο στην προσπάθεια αυτή, την οποία συνεχίζουμε. Παρακολουθούμε κάθε εξέλιξη, ενημερώνουμε τα μέλη μας και οι πόρτες μας είναι πάντα ανοιχτές, για να συζητήσουμε με όποι@ ενδιαφέρεται για τα ζητήματα αυτά. Είναι πολλά ακόμη τα βήματα που πρέπει να γίνουν, αλλά είμαστε σίγουροι ότι όλοι μαζί μπορούμε να τα καταφέρουμε.