Η Global DEI Census 2023 διεξήχθη μεταξύ 15 Μαρτίου – 30 Απριλίου 2023 με σκοπό να αποτυπώσει πόσο συμπεριληπτικός (ή όχι) είναι σήμερα, 2 χρόνια μετά την 1η DEI Census, ο κλάδος του marketing και της επικοινωνίας.
Στην έρευνα πήραν μέρος περισσότερα από 13.000 στελέχη του ευρύτερου κλάδου από 91 χώρες. Στην Ελλάδα, χάρη στην υποστήριξη σημαντικού αριθμού φορέων και εταιρειών συμμετείχαν 628 άτομα (+29% vs 2021), γεγονός που κατέταξε τη χώρα μας στην 5η θέση σε απόλυτο αριθμό συμμετοχών, μεταξύ αγορών, όπως οι ΗΠΑ, Γαλλία, Ινδία, Καναδάς κλπ!
Σε συνέχεια των top-line διεθνών ευρημάτων, ακολουθούν τα βασικά ευρήματα από την ελληνική αγορά.
Όπως και σε διεθνές επίπεδο, δεν εντοπίζονται ούτε στην Ελλάδα σημαντικές διαφοροποιήσεις και αλλαγές στον κλάδο σε σχέση με το 2021, γεγονός που δημιουργεί την ανάγκη για μεγαλύτερη προσπάθεια. Παράλληλα, η ψυχική υγεία αναδεικνύεται σε ένα ιδιαίτερα σημαντικό θέμα. Από την άλλη πλευρά, είναι αισιόδοξο το γεγονός ότι 66% των ερωτηθέντων (vs 46% το 2021), συμφώνησαν ότι η εταιρεία τους λαμβάνει ενεργά μέτρα για να είναι συμπεριληπτική και χωρίς αποκλεισμούς.
Πιο αναλυτικά:
ΠΙΘΑΝΟΤΗΤΑ ΑΠΟΧΩΡΗΣΗΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΛΑΔΟ ΓΙΑ ΘΕΜΑΤΑ DEI
- 17% των ερωτηθέντων στην Ελλάδα (έναντι vs 14% globally) να δηλώνει ότι είναι πιθανό να εγκαταλείψει τον κλάδο λόγω έλλειψης διαφορετικότητας και συμπερίληψης ή να προτιμά να μην απαντήσει σε αυτήν την ερώτηση.
ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΤΗΤΑ
- Υπάρχει σχετικά καλή εκπροσώπηση όσον αφορά το φύλο, τη θρησκεία και τον σεξουαλικό προσανατολισμό σε σύγκριση με τον πληθυσμό. Υπο-εκπροσώπηση αντίθετα υπάρχει όσον αφορά την αναπηρία (6% των ερωτηθέντων είναι άτομα με αναπηρία vs 10% του Ελληνικού μ.ο.) και την εθνικότητα (2% μη Έλληνες έναντι 8% εθνικός μ.ο.).
- Εξετάζοντας την επαγγελματική εξέλιξη/ιεραρχία και τις διαφορές στις αμοιβές (pay gap), το ποσοστό των γυναικών στα ανώτερα επίπεδα είναι μικρότερο και φαίνεται να υπάρχει ένα σημαντικό χάσμα στις αμοιβές, ιδιαίτερα στις ανώτερες διοικητικές θέσεις για τις γυναίκες.
- Οι γυναίκες και τα άτομα που ανήκουν σε εθνικές μειονότητες αισθάνονται ότι υποεκπροσωπούνται στα ανώτερα επαγγελματικά κλιμάκια
- Οι γυναίκες, τα μέλη της LGBQ+ κοινότητας, τα άτομα που ανήκουν σε εθνικές μειονότητες και τα άτομα με αναπηρία εξακολουθούν να βιώνουν χειρότερες εμπειρίες και διακρίσεις στον εργασιακό τους χώρο (με το υψηλότερο ποσοστό να αφορά τα άτομα με αναπηρία)
ΙΣΟΤΙΜΗ ΕΝΤΑΞΗ
- Η Ελλάδα σκοράρει χαμηλότερα σε σύγκριση με το benchmark του Global Inclusion Index (57% vs 63%), ενώ επιπρόσθετα, το ποσοστό έχει μειωθεί κατά 2 ποσοστιαίες μονάδες από το 1ο κύμα του 2021 (59%).
- Ωστόσο 66% των ερωτηθέντων (vs 72% παγκόσμιου μ.ο) συμφωνεί ότι η εταιρεία του λαμβάνει ενεργά μέτρα για να είναι πιο συμπεριληπτική και χωρίς αποκλεισμούς και μάλιστα, το ποσοστό αυτό είναι σημαντικά αυξημένο σε σχέση με το 2021 (46%)
- 54% συμφωνεί ότι τα πράγματα έχουν βελτιωθεί τα τελευταία 2 χρόνια, στην προσπάθεια να γίνει ο κλάδος πιο συμπεριληπτικός και χωρίς αποκλεισμούς (vs 50% παγκόσμιου μ.ο.).
ΑΙΣΘΗΣΗ ΤΟΥ ΑΝΗΚΕΙΝ
- Το αίσθημα του ανήκειν είναι χαμηλότερο για τους ερωτηθέντες που ανήκουν σε μειονοτικές ομάδες, με τους συμμετέχοντες με αναπηρία να αναφέρουν το χαμηλότερο ποσοστό (54%).
ΨΥΧΙΚΗ ΥΓΕΙΑ
- Η ψυχική υγεία αναδεικνύεται σε ένα σημαντικό θέμα με το 54% (42% παγκοσμίως) των ερωτηθέντων να αναφέρει ότι συχνά νιώθει stress στην εργασία και με μόλις το 36% των ερωτηθέντων να δηλώνει ότι στην εταιρεία του υπάρχει πλαίσιο αποδοχής για θέματα ψυχικής υγείας, ένα από τα χαμηλότερα ποσοστά παγκοσμίως.
ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ-ΕΜΠΟΔΙΑ ΚΑΡΙΕΡΑΣ
- 32% των ερωτηθέντων πιστεύει ότι η ηλικία μπορεί να αποτελέσει εμπόδιο στην καριέρα τους, με το ποσοστό αυτό να αυξάνεται μεταξύ των νεότερων ηλικιακών ομάδων (42% στους 18-24 ετών). Παρόμοια εικόνα παρατηρείται για την οικογενειακή κατάσταση, με το 45% όσων έχουν εξαρτώμενα μέλη να δηλώνουν ότι πιστεύουν ότι η οικογενειακή κατάσταση είναι εμπόδιο στην καριέρα κάποιου στην εταιρεία τους.
Η διαφορετικότητα και η ισότιμη ένταξη αποτελούν πυλώνα του #BetterMarketing. Για τον λόγο αυτό, υλοποιούμε από το 2018 δράσεις για την κατάργηση των στερεοτύπων και προωθούμε τη σημαντικότητα της διαφορετικότητας, της ισότιμης ένταξης και της προσβασιμότητας στον κλάδο του marketing και της επικοινωνίας.
Η έλλειψη μετρήσιμης αλλαγής θα μπορούσε να αποθαρρύνει τη συνέχιση της προσπάθειας. Επιλέγουμε να δούμε το ποτήρι μισογεμάτο, καθώς οι προκλήσεις όσον αφορά τα θέματα διαφορετικότητας και ισότιμης ένταξης είναι συστημικές και τόσο βαθιά ριζωμένες στην κοινωνία που χρειάζονται χρόνο για να αντιμετωπιστούν και να ξεπεραστούν. Και κυρίως, γιατί υπάρχει ορατή προσπάθεια. Πρέπει να επιμείνουμε περισσότερο και να παλέψουμε με όλες μας τις δυνάμεις για συμπεριληπτικούς χώρους εργασίας που θα δίνουν ίσες ευκαιρίες σε όλους και θα προσελκύουν τα καλύτερα στελέχη.
Βρείτε εδώ θα το ελληνικό report και εδώ σύντομο video με τα κύρια διεθνή ευρήματα.